top of page

Hvorfor e-postdesign og innhold er viktigere enn du tror

Updated: Jan 2, 2023


 

Først publisert av oss på Bas.no


Vet du hvor mange e-poster du får i løpet av en dag? I gjennomsnitt får en person rundt 100 e-poster hver dag, inkludert både jobbrelaterte og private e-poster. Derfor er det ikke alltid like lett å skille seg ut! Nå tenker du kanskje at du kan finne det optimale tidspunktet, komme med et superbra tilbud eller sende ut flere e-poster. Og det er gode utgangspunkter, for det er viktig å teste seg fram, men husk at alle bedriftene du konkurrerer med gjør akkurat det samme.


Derfor har du en enestående mulighet til å skille deg ut i mengden ved å ha et e-postdesign som virkelig treffer – som gjør det enkelt for leseren å skjønne hva hensikten med e-posten er, og hvorfor nettopp dette er relevant for dem. For det har nemlig ikke alle konkurrentene dine!


Når den gjennomsnittlige personen bruker under 10 sekunder på å skumme gjennom en e-post, og enda mindre tid hvis de åpner e-posten på mobil, må man klare å fange interessen og formidle budskapet raskt gjennom et forståelig og estetisk design. For ja, design, uansett flate, er viktig!


  1. Spør deg selv: «Hva er hensikten bak denne e-posten, og hva vil jeg at mottakeren skal gjøre?». Du bør komme med det viktigste først, og kutte ut unødvendig informasjon. Strukturer innholdet og tilpass designet slik at man blir møtt med hensikten med en gang og har en tydelig måte å utføre ønsket handling på.

  2. Stykk opp innholdet i tydelige «bolker». Da kan den som mottar e-posten enkelt kjenne igjen hva de forskjellige bolkene inneholder, og det blir fort mye mer effektivt å finne frem til det man ser etter.

  3. Tydelighet i knapper. En knapp er ikke bare en knapp. Akkurat som at du burde spisse og korte ned på mengdeteksten din, burde du gjøre det samme med knappen. Skriv gjerne hva knapper gjør eller hvor den tar deg. Ikke bare skriv «Klikk her», skriv heller «Kjøp badetøy»

  4. Mobil først. Hvis majoriteten av de som åpner e-poster gjør det via mobilen, hvorfor ikke gjøre designet mobilvennlig? Pass på at tekst og innhold ikke blir for lite, ikke skap et scrollearmageddon.

  5. Personlighet. Bruk relevant data for å personalisere innholdet til hver enkelt mottaker, som for eksempel alder, interesser og kjønn.

  6. Kjenn MA-systemet ditt! Alle MA-systemer har visse begrensninger uansett hvor flott og fantastisk det er. Men det trenger ikke stoppe deg fra å lage noe som virkelig ser bra ut! Lær deg hvordan du kan bruke MA-systemet ditt optimalt.


Og du, hvis du trenger hjelp eller har flere spørsmål om MA-system, markedsføring, design, analyse, eller innhold, ta kontakt med oss, da vel. Vi har en hel gjeng flinke folk som er spesialister på nettopp dette!


Comments


bottom of page