Først publisert av oss på Bas.no
Jeg har gjort et raskt overslag over antall nyhetsbrev (bulkmail, nyhetsbrev, e-poster, reklame-mail, personalisert kommunikasjon – kall det hva du vil) som jeg mottar på ett år: 10.950 😵
Til sammen i mine tre innbokser mottar jeg mellom 30 og 35 nyhetsbrev hver dag – året rundt.
Som e-postmarkedsfører er jeg nok litt over gjennomsnittet interessert i nyhetsbrev, og jeg får kanskje flere enn de fleste. Men jeg er faktisk også ganske ivrig på å melde meg av nyhetsbrev som jeg aldri leser. Så ja, det er fryktelig mye å lese. Leser og leser, fru Blom
Selvfølgelig leser jeg ikke. Jeg skummer gjennom avsender, emnefelt og preheader – tar lynraske avgjørelser om dette interesserer meg, om jeg rekker å ta en liten kikk før neste møte (hvis klokka er 13.57) eller før jeg skal gå av t-banen (hvis klokka er 17.12). For å være helt ærlig, så blir de aller fleste nyhetsbrevene jeg mottar liggende uåpnet i innboksen.
Men en god del av nyhetsbrevene er faktisk underholdende eller interessante – og noen får meg til å handle! Altså, ikke nødvendigvis ‘kjøpe’ noe, men innholdet trigger en handling hos meg.
Men heller ikke handlingen er nødvendigvis det aller viktigste! Jeg kommer nærmere tilbake til dette.
Favorittene mine
Først vil jeg dele mine utkårede favoritter blant avsenderne. Jeg mottar nemlig noen nyhetsbrev som jeg opplever som relevante nesten uansett hva innholdet er. Her er mine personlige favoritter - i alfabetisk rekkefølge:
1. AMOI
AMOI sender nyhetsbrev med tips og tilbud om produkter fra lokale butikker i Oslo, Bergen og på Lillehammer. Selv om jeg ikke er spesielt matinteressert, så har jeg likevel blitt inspirert av gode oppskrifter og tips til borddekking. Og Posten (som eier AMOI) sørger for rask og god leveranse hjem til meg. Enkelt og inspirerende, etter min smak!
2. Batir
Min "guilty pleasure" blant nyhetsbrevene i innboksen: Batir er en byggevarekjede på Martinique (en fransk øy i Karibia, hvor jeg vanligvis tilbringer sommerferien). Både når det gjelder design og innhold, er disse e-postene ekstremt fargerike – men de treffer meg midt i hjertet! Bare så synd at Batir mangler en ordentlig nettside!
3. Bilkollektivet
Bilkollektivet er Norges første og største bildelingsselskap. Etter 25 år, og en enorm vekst i antall medlemmer de 5-6 siste årene, så har Bilkollektivet beholdt en åpen, ærlig og enkel tone i kommunikasjon med medlemmene – uansett om det gjelder feilretting i den nye appen, endringer i prisstruktur eller når de informerer om nye biler som blir tilgjengelig til sommerferien. De bruker også nyhetsbrevene aktivt til å innhente innspill, ønsker og behov fra kundene.
4. COS
Nyhetsbrevene fra Cos pleide å være blant mine aller største favoritter, med nedtonede og passelig trendy klær for en … voksen dame. Men etter ekstremt mye mas på e-post om en kjole som jeg hadde lagt i handlekurven, var jeg faktisk i tvil om de skulle få være med på listen min. Lojaliteten henger i en tynn tråd!
5. Cubus
Selv om frekvensen på nyhetsbrevene fra Cubus også er veldig høy i enkelte perioder, så opplever jeg ikke at det blir for mye. Innholdet er aktuelt, relevant og oversiktlig. Kampanjene virker godt organisert og kommer alltid i god tid sånn at det faktisk hjelper meg med planleggingen min – som f. eks dette 17. mai-nyhetsbrevet. Kommunikasjonen rundt åpningstider, butikker og smittevern virker rett og slett omsorgsfull.
6. Kampanje.no
Kampanje.no sender meg relevante nyhetsbrev rundt kl 8.30 (fint å starte dagen med) og kl 16 når jeg trenger å lande etter dagens møter. Jeg liker at de bruker forskjellige avsendernavn (Kampanje.com, Kampanje Event, Kampanje Jobb osv) som gjør det enkelt for meg å avklare tema og tilpasse forventningene til innholdet. Designet på nyhetsbrevene er kanskje ikke så spennende, men det er oversiktlig. Og det trengs – for med så mange artikler, så er det viktig med stramme linjer og korte overskrifter!
7. Litmus
Jeg hadde ikke klart meg uten Litmus i hverdagen! Her stemmer alt: Frekvens, «timing», design og innhold som alltid svarer til forventningene. Et must for å holde seg oppdatert på trender og teknikk innen e-epostmarkedsføring.
8. Personio
Personio er et alt-i-ett HR-system fra Tyskland. Selv om jeg vanligvis jobber med MA-systemer, er Personio sine nyhetsbrev relevant for meg som verneombud og medlem av AMU (arbeidsmiljøutvalget) i Bas. Her er det knallbra innhold, og jeg har lastet ned flere ‘white papers’ med relevant og praktisk informasjon, uten at jeg har blitt pepret med salgsmeldinger i ettertid. Hvis selve produktet er like bra som kommunikasjonen deres, så vil jeg anbefale HR-folk å teste ut dette systemet!
9. Rituals
De peneste nyhetsbrevene får jeg fra Rituals Cosmetics. Her brukes akkurat passe mye animasjon (en rolig bevegelse i toppbildet, for eksempel), estetiske bilder, lesevennlig tekst og ‘spacing’ – og nyhetsbrevene er konsekvente på fargebruk og bildevalg. Rituals selger estetikk og velvære, og det vises – heldigvis! De kjenner mine favorittprodukter, og jeg opplever faktisk at de kjenner meg. Rituals gjorde en kjempeinnsats i fjor høst (2021) med å skaffe nye medlemmer og innhente medlemsinformasjon. Jeg tror det har lønnet seg! Mange av mine kjente og kjære fikk i hvert fall julegaver som lukter godt.
10. XXL
XXL er volum på så mange måter. Nyhetsbrevene er lange og innholdsrike, men jeg må innrømme at jeg har scrollet helt til bunns i veldig mange av disse e-postene som nå kommer fra ‘XXL Reward’ – kundeklubbens navn. Jeg handler mye på XXL, blant annet fordi det er omtrent 5 minutter å gå til nærmeste butikk, og jeg synes kundeservicen er god – i hvert fall i forhold til prisene! Og jeg har brukt ganske mange tusen kroner ved å klikke meg inn på tilbudene i nyhetsbrevene. Dessuten, jeg vet jo at jeg kan ombestemme meg ♻️
Et godt og langvarig forhold
Jeg leser mange av disse nyhetsbrevene fordi jeg har tillit til avsenderen. Og her kommer vi til et poeng! Noen av dem har jeg hatt en relasjon til i mange, mange år! Vi har et langvarig – og godt – forhold, rett og slett. Jeg får det jeg ønsker meg, omtrent når jeg ønsker det.
Og jeg er lojal! Jeg kjøper ikke noe i Cubus’ nettbutikk hver gang jeg klikker i et av nyhetsbrevene deres, men hver høst kjøper noe nytt til "ullsesongen" – ikke bare til meg selv, men til barna som stadig blir større og en (stor) mann, som også er indirekte med i dette kundeforholdet ❤️
Comentários