top of page

En art directors tips til et lekent, kreativt nyhetsbrev

Updated: Jan 2, 2023


 

Først publisert av oss på Bas.no




Sender din bedrift ut nyhetsbrev?

Sjansen er stor for at du ikke får maksimalt ut av nyhetsbrevet ditt. Vår art director Joachim har samlet sammen litt kreativ inspo så du kan kickstarte nyhetsbrevhøsten 🍂 GDPR og/eller markedsføringsloven


I Bas Kommunikasjon tror vi på relevant og datadreven kommunikasjon med kunden. Vi mener dette skaper bedre opplevelse for kunden, og ikke minst er dette også med på å skape gode resultater for deg som avsender.


Hva må du så tenke på som markedsfører? Hvilke regler er relevante i GDPR og hvilke regler må du passe på i markedsføringsloven?


Generelt kan vi si at markedsføringsloven regulerer hvordan du kan kommunisere med kunden gjennom ulike kanaler, og loven setter også visse begrensninger i innholdet.


GDPR regulerer hvilke personopplysninger du kan oppbevare og bruke om dine kunder og som da igjen vil være bestemmende for hvor personlig du kan være i kommunikasjonen med kunden. Generelt setter GDPR krav til når du kan oppbevare opplysninger og hvilke plikter dette gir deg som ansvarlig. Dette kan være helt konkrete regler om informasjon til kundene, retting og sletting av opplysningene og mer generelle krav om å sikre opplysningenes kvalitet og sikkerhet. Kundeomtaler

Kundeomtaler trygger nye kunder og er viktige, det vet du nok godt - men spørsmålet er om du er flink nok til å bruke disse omtalene. Har du et produkt som selger godt eller får mange varme anmeldelser fra kunder? Bruk det aktivt i e-postene dine. Mennesker er flokkdyr og søker alltid konformitetsprinsippet. Så, om du har kundeomtaler på nettsiden, bruk dem for alt de er verdt i nyhetsbrevet også.

Polls

Noen e-postsystemer lar deg ha live polls, altså avstemninger, i mailen din. Det er genialt! Da kan du be kundene dine stemme på sin favorittsmak på iskrem om du selger iskrem, for eksempel, eller hvilken farge de ønsker på et nytt produkt du skal lansere. Dette tar virkelig e-posten din til nye høyder – ikke bare sikrer du interaksjon med kundene dine, men du får også verdifulle tilbakemeldinger.

Design

Ofte er problemet at mange eksisterende designmaler er for strenge. De tillater veldig små avvik fra designmalen, og selv om faste rammer kan hjelpe på kreativiteten må man sørge for nok plass til å kunne leke seg med formatet.

I dette eksempelet er bildene og designet i fokus, og teksten er bevisst mangelvare. Husk bare å bruke en tydelig CTA, for kjøpet skjer ikke i e-posten, det skjer på nettsiden.

Legg merke til alle fargene og lekenheten i eksempelet under. Dette er et nyhetsbrev man stopper opp ved og får lyst til å lese – det er bevist at mennesker liker å se på pene ting.


Kilde: https://www.behance.net/shuyaw

Kilde: https://www.behance.net/mehedi20095

Kilde: https://www.behance.net/adriellybueno

GIF

Med nye algoritmer er det heldigvis mye lettere å sende ut nyhetsbrev som inneholder GIF-er enn tidligere. Bevegelse i postene gjør rommet for kreativitet mye større og kan fange blikket til kunden din.

Om du vil bli en av de første i Norge som bruker dataene dine på en kreativ måte i nyhetsbrev, ta kontakt med oss – vi har mange spennende prosjekter på gang! Det kuleste er at om du begynner nå vil du fremdeles blant de få som prioriterer nyhetsbrev, og det betyr at du kan få et fortrinn 🏃 Vi mailes!

bottom of page