Først publisert av oss på Bas.no
Vi har mye på hjertet. Alle som lever av å selge produkter og tjenester har mye på hjertet som de ønsker å dele – med deg, meg og gjerne absolutt alle som har gitt oss tillatelse til å sende informasjon eller tilbud.
Min innboks er ganske ryddig. MEN under etiketten «Reklame» finner jeg altfor mange eksempler på informasjon jeg aldri trengte å få. Det finnes selvsagt unntak, for eksempel når jeg vurderer å kjøpe en ny sykkel så vil emnefelt og preheader som forteller om sykler være superinteressant. Jeg kjøper derimot ikke sykkel hver fjortende dag…eller midt på vinteren.
Hvorfor mottar jeg egentlig fremdeles strikkeoppskrifter og tilbud på garn fordi jeg ved ett tilfelle bestilte en garnpakke til min kone? Jeg vet selvsagt at dette skyldes en enkeltstående handel og at jeg ga samtykke til å motta kommunikasjon for å oppnå rabatt. Tro meg på mine ord: Jeg strikker ikke! Har aldri gjort det og er fullstendig overbevist om at jeg aldri vil strikke! Har handlet garn ved ett tilfelle, har aldri blitt spurt om hvorfor jeg handlet eller om hvilke interesser jeg har for strikking, ei heller blitt spurt om jeg vil bli slettet. Det er ikke jeg som er beslutningstaker eller påvirker på innkjøp av garn i vår husholdning. Jeg har ikke åpnet ett eneste nyhetsbrev om strikking etter betalingsbekreftelsen - med unntak av når jeg skrev dette.
Det grøsser kaldt nedover ryggsøylen når jeg opplever at man glemmer respekt for markedsføring som fag til «fordel» for kortsiktige resultater.
På den annen side blir jeg opprømt når jeg hører noen si «kan vi velge bort noen?» eller «burde vi segmentere og teste budskapet?». Jeg samarbeider med mange som stiller kritiske spørsmål og tør å ta standpunkt til å teste, måle, lære, endre og tilpasse! Jeg motiveres til å prestere bedre som fagperson, og svare opp med flere konstruktive råd og flere kritiske spørsmål i retur.
Hva er motivasjon for testing av emnefelt og preheader?
Hvorfor skal vi som markedsførere teste noe så banalt og enkelt? Det kan da umulig være noe poeng å teste et enkelt emnefelt i et nyhetsbrev – mottakerne leser jo vår kommunikasjon om de mener det er relevant? Dessuten vet jeg jo hva jeg har lyst til å fortelle. Det er jo viktig for oss å få sendt ut det vi har på hjertet! Jo, fordi testing beviselig gir resultat og effekt!
Posten sender ut nyhetsbrev til forbrukere med praktisk informasjon og nyheter. Nyhetsbrevet sendes ut KUN til de som åpner/leser nyhetsbrevet jevnlig. De øvrige følges opp med separat kommunikasjon som spør om de fremdeles ønsker å motta nyhetsbrev. Emnefelt og preheader testes ALLTID. Utsendelsestidspunkt (ukedag og klokkeslett) er også testet behørig, samt at både emnefelt og innhold har fått enda mer mottakerorientert vinkling Resultatene før systematisk testing (medio 2018) og frem til dags dato viser at åpningsraten har økt med mellom 12 og 15 prosentpoeng. En av de siste testene vises under:
TEST Emnefelt A (20.000): "Tusen takk for tilliten" ca. 49% åpningsrate
TEST Emnefelt B (20.000): "Dette er vi stolte av" ca. 42% åpningsrate
Utsendelse av vinneren til ca. 300.000 mottakere ca. 50% åpningsrate
Respekt og selvrespekt – generelle råd
La meg begynne med selvrespekt. Hva er det egentlige formålet med å kommunisere noe ut til folk som har bedt om å få nyhetsbrev? Er det tuftet på å øke salgsvekst, tømme varelageret eller opprettholde abonnementsmassen?
Kortsiktig fristelse til frelse finner man ofte i rabatter, salgskampanjer, engasjerende og morsomme reklamekampanjer, lojalitetsbyggende kampanjer og så videre. Alle disse i absolutt ALLE kanaler, betalte, fortjente og til alle mulige kunder man kan nå ut til. Uavhengig om man strikker eller ei.
Massekommunikasjon og direktekommunikasjon ER ulike virkemidler!
Rett redskap brukes til rett formål! Jeg ville aldri valgt en hammer til å grave et hull i bakken, ei heller ta i bruk en drill til å bygge modellfly. Jeg ville heller ikke valgt meg selv til et strikkeprosjekt. Bruk kanalene riktig, ha respekt for mottakeren og send relevant kommunikasjon til meg – og til deg – og til de andre som det er relevant for. Dette gjelder i særdeleshet for 1:1-kommunikasjon og e-post som kanal!
Tør å velge bort noen (prioritér), tør å gjøre forskjell på folk (segmentér), tør å spørre folk om hva de ønsker å motta (bry deg og vis respekt) og tør å teste.
Vær så snill – la oss redde verden fra irrelevant kommunikasjon!
Comentários